הילדים לא צריכים להיות כמונו

מנחם זיגלבוים Comments Off on הילדים לא צריכים להיות כמונו
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אחד 'החטאים' הגדולים שהורים פועלים מול ילדיהם, הוא הרצון שלהם שהילד יהיה כמותם (ובהדגשה: לא יילך בדרכם, אלא יהיה כמותם) יתנהג כמותם, יפתח מיומנויות דומות להם, יבחר מקצוע בחיים לפי הבנתם ורוחם, וכן הלאה.

 

ההורים, כסמכות מחנכת ומגדלת, יודעים לכאורה מהו הדבר הטוב ביותר עבור ילדיהם, וזה נכון. אבל הורים, מאידך גיסא, אינן דמויות אובייקטיביות מול ילדיהם. יש להורים רצונות, מאוויים ושאיפות משלהם שעל פיהם היו רוצים לראות את ילדיהם הולכים בתלם כפי שהם מוצאים לנכון.

 

דא עקא, מאוויים אלה לא תמיד חופפים למהות הנפשית והנשמתית של הילד. הילד נולד כישות עצמאית עם נשמה משלו, תכונות נפש משלו, גנטיקה משלו, כישורים ויכולות אישיות שה' חנן אותו בהם. מה לעשות, אבל הצרכים האופייניים לילד לא תמיד חופפים את הרצון של ההורים.

 

באחת ההרצאות שנתתי, קמה אישה וסיפרה על חייה בצל הורים שהכתיבו לה מה לעשות כאשר הגיעה לגיל בו הייתה צריכה לבחור מקצוע. אמה לחצה עליה להירשם לבית הספר לאחיות וסיעוד של 'לניאדו' בנתניה וללמוד 'אחות רפואית'. בעיני הבת, זה היה מקצוע מופרך. היא חשה שהיא מתאימה הרבה יותר לעבודה באמנות, דבר שגם השתקף במבחני התאמה מקצועיים שערכה. הסוף היה שהבת ביקשה לספק את הרצון של אמהּ, למדה שנתיים, ונטשה את הלימודים באמצע, עם לא מעט מרירות ותסכול על שנתיים שחלפו לריק.

 

לא פעם אנחנו בוחרים חינוך או השכלה לילדינו בהתאם לרוח הנושבת סביבנו. 'מה נחשב', ו'מה יגידו' האנשים שסביבנו. כאן הטעות מתעצמת שבעתיים.

 

בכל משפחה ממוצעת יש זוג הורים ומספר ילדים. העובדה שהילדים בני אותו דור, שגדלו באותה חממה, אצל אותם הורים עם אותה השקפת עולם והסתכלות על החיים, אינה מכריחה שהילדים כולם יגדלו באותו 'שטאנץ'. אין הורה שלא יעיד כי יש שוני בין ילד לילד באופי ובטבע, ואין דומה האחד לרעהו. התחביבים משתנים, ההסתכלות וצורת החשיבה שונים, כמו גם הכישורים הייחודיים והנבדלים זה מזה.

 

עובדה זו צריכה להדליק נורה אצל ההורים בכל הקשור לחינוך הילדים: יש אמנם 'חממה' אחת, אבל אין חינוך אחיד. נדרשת מאתנו, כהורים, הסתכלות יחידנית על כל ילד וילדה בנפרד, לדעת את שבילי הנפש הייחודיים להם ולגדלם בצורה המתאימה באופן אישי. ילד שמצטיין בחשבון, לא בהכרח שיצטיין ביצירה. ילד שהוא סגור ומופנם בטבעו, לא בהכרח שהוא יכול לקחת תפקידים שונים בכתה או בחברה.

 

"אלה תולדות יצחק בן אברהם אברהם הוליד את יצחק", הכפילות מגלה לנו ש"היו ליצני הדור אומרים שמאבימלך נתעברה שרה", עד שהקב"ה "נאלץ" כביכול ליצור קלסתר פניו של יצחק בדומה לאביו כדי שלא ילעיזו. לצערנו, בגלל דעות וסטיגמות הקיימות סביבנו, לא תמיד אנחנו מסוגלים לבחור את הדבר הנכון והמתאים עבור הילדים שלנו, ואז אנחנו מאלצים את עצמנו 'ליצור קלסתר פניהם כשלנו', וזו טעות עגומה. חבל.

 


מנחם זיגלבוים הוא מאמן אישי למצוינות והצלחה, סופר ומרצה, ובעל פינה קבועה בתכנית 'מגזין שישי' עם שימי סגל המשודרת מידי יום שישי בין השעות 10:00-12:00



0 תגובות